Ikastetxeek hezkuntza 1.0 egiten dute; hezkuntza 2.0 egiten ari direla esanez, hezkuntza 3.0 planifikatzen egon behar duten unean

Atala: Guraso eskola/Hezkuntza Egilea:

Artikulu hau irakurtzean, gure artean gertatzen ari denaren ispiluaren aurrean nengoela iruditu zait. Horregatik, bertatik ateratako pasarte batzuekin uzten zaituztet.

Hezkuntza 1.0

Ikastetxe gehienak hezkuntza 1.0 ereduan murgilduta daude. Ukatzen duten arren, euren plan gehienak, funtsean, irakaskuntzan eta ebaluazioan oinarritzen dira.

Ikasketa planen oinarria betiko ikasgai tradizionalak dira, hala nola, matematika, natur-zientziak, historia, atzerriko hizkuntza, literatura… Irakasleak jardunaren ardatz dira. Irakasleek edo administraziokoek erabakitzen dute zer izango den garrantzitsua ikaslearentzat, baina honen interesak aintzat hartu gabe. Irakasleak errendimendu proben emaitzetan zentratzen dira aurrerapenak ebaluatzeko. Sistema honetan, ikasleak ilaratan esertzen dira, pasiboak dira eta irakasleak dioena entzun besterik ez dute egiten.

Hezkuntza 1.0ren ezaugarriak lehen web orriek zituzten bezalakoak dira. Ikasleak [eskolara] doaz hezkuntza bat jasotzera [irakasleengandik], hauek informazioa eskaintzen diete errutina ezberdinak jarraituz: testu-liburuak, koadernoak, apunteak… Ikasleak, funtsean, baliabide horien kontsumitzaileak dira. Jarduera horien emaitzak ia inoiz berrerabiltzen dira gainontzeko ikasleen esku jartzeko eta euren informazio iturriak aberasteko.

Hezkuntza 2.0

Web 2.0n gertatzen den moduan, Hezkuntza 2.0n elkarreragina handiagoa ematen da bai ikasleen artean, bai ikasle eta irakasleen artean, bai ikasle eta edukien artean… Zenbait ikastetxetan aldaketa batzuk eman dira konexioak areagotzeko eta web 2.0ko baliabideen erabilera sortzailea ikusten da proiektu kooperatibo batzuetan, wikien erabileran, blogak… Baina 2013an hori salbuespena izan ordez, ohikoa izan beharko luke.

Hezkuntza 3.0

Hezkuntza 3.0 ezagutza librean, irisgarrian eta eskuragarrian oinarritzen da. Autogestionarioa da, ikasleen interes guneetatik abiatzen da eta problemen ebazpena, berrikuntza eta sormena ardatz bihurtzen dira.

Hezkuntza 3.0ren ezaugarri nagusienetakoak elkarrekintza instituzionalak eta kulturartekoak dira. Ikasleek protagonismo handia dute ezagutza sortuz eta partekatuz non sare sozialek eta gizartean eragiteko ahalmenak garrantzia handia hartzen duten eta eskolako komunitatetik harago doazen. Espazio-denbora banaketa, objektu pertsonak eta prozesuen arteko mugak lausotu egiten dira. Bereziki, ikaskuntza eta irakaskuntza prozesuetan eragiten da, baita horrek eskatzen dituen aldaketa instituzionaletan eta pentsamoldeetan ere. Izan ere, ikasle-irakasleen arteko mugak, arlo akademikoen arteko mugak, instituzioa eta gizartearen arteko mugak… desagertzean, eskola-instituzioan eman beharreko aldaketa sakonak eman ezean, egoera jasanezina bihurtzen baita.

Hezkuntza 3.0n irakasleak, ikasleak, sareak, konexioak, baliabideak, tresnak… elkartzen dira ikasle guztien eta irakasleen interesak asetzeko, baita gizartearenak ere.

educacion1a3
edu1a3dn9

Hezkuntza 3.0 planifikatzeko eta inplementatzeko beharrezkoak diren pieza guztiak askatasun osoz erabiltzeko eskura dauzkagu. Hala ere, 1.0 eredu horretatik atera ezinik gabiltza, oraindik ere. Zaharkituta, garestia eta errealitatetik at dagoen eredu horrekin jarraitzeko era guztietako aitzakiak bilatzen dira (formazio behar da, zaila da, adituek guk baino hobeto jakingo dute zer eta nola egin…), baina ni argitaletxeen interes ekonomikoak atzean daudelakoan nago. Noiz arte jarraituko dugu interes horien menpe?

Hezkuntza 3.0 planifikatzeko epea pasatuta dagoen arren, ez legoke gaizki gaur bertan horretan jarriko bagina.

Azkenak atal honetan: Guraso eskola

Guk, zergatik ez?

Sarritan esaten dugu ikasleari bere ikaskuntzaren ardura eman behar zaiola, baina ikastetxe

Haurrak aske utz ditzagun